Hieronder enkele tips om dubieuze debiteuren te voorkomen

Hoe voorkomen:

  • Eerst en vooral zorg je er voor dat je informatie inwint over de kredietwaardigheid van jouw (nieuwe) klanten.
  • De algemene voorwaarden en betalingstermijnen zijn zeer belangrijk. Laat deze dus zeker aan bod komen tijdens het verkoopgesprek.
  • Zorg voor een correcte facturatie en stuur deze meteen na de levering op. Eventueel kan je ook een gedeelte vooruit laten betalen.
  • Hanteer een korte betalingstermijn. Geef eventueel een korting bij vooruitbetaling. 

Enkele tips om een betaling te vorderen:

  • Eenmaal de betalingstermijn is verstreken, reageer je direct op een vriendelijke manier. Zo weet de schuldenaar/debiteur dat je de vervaltermijn nauwkeurig in de gaten houdt.
  • Aan de hand van een strakke planning kan je alles goed opvolgen en verstuur je de herinneringen altijd tijdig.
  • Op een volgende herinnering kan je een boete of administratiekosten aanrekenen.